Coach - towarzysz w drodze do sukcesu
Malują przed nami kuszącą wizję sukcesu i przekonują o nieograniczonych pokładach możliwości, które wystarczy jedynie odkryć.
2016-11-03, 15:13

Zachęcają do wiary w siebie oraz motywują do działania i samodoskonalenia. Możemy ich spotkać niemal na każdym kroku, zawsze gotowych do dzielenia się pozytywną energią i dobrą radą. O kim mowa? Oczywiście o coachach.


Na czym polegają i do kogo kierowane są usługi coachingowe?

Głównym zadaniem w tej profesji jest inspirowanie ludzi do podejmowania działań, które z kolei w przyszłości mają zaowocować osiągnięciem założonego celu. Coachowie dokładają wszelkich starań, aby pomóc swym klientom odkryć ich potencjał oraz możliwości, o których sami zainteresowani często nie mają pojęcia. Współpracy z coachem nie należy jednak mylić z wizytą u terapeuty. Coach koncentruje się na teraźniejszości oraz przyszłości, nie skupiając się przy tym na wcześniejszych doświadczeniach i przeżyciach danej osoby.

Coaching jako metoda pracy rozwojowej sprawdza się w sytuacji planowania i przeprowadzania zmiany. Może dotyczyć poprawy poziomu funkcjonowania w znanych obszarach, jak również rozpoczynania nowego działania (np. nowa praca, nowe stanowisko). Proces szkolenia sprawdza się również w sytuacjach konieczności kreatywnego poszukiwania nowych rozwiązań. Jest to planowany proces rozwoju i zmiany. Coach, w odróżnieniu od doradcy lub konsultanta, wspiera Klienta w podjęciu decyzji, ale nie dostarcza właściwego rozstrzygnięcia, nie formułuje rozwiązań. - mówi nasz gość, Pan Sebastian Szenrok, coach w Centrum Psychologiczno-Coachingowym Inspeerio.

Odpowiednia postawa i profesjonalizm coacha prowadzą do wzmocnienia poczucia własnej wartości i siły u osób, korzystających z jego usług. Klientami są osoby, które dążą do osiągnięcia sukcesu w danym obszarze życia zawodowego lub osobistego, gotowe do samodoskonalenia i zadbania o rozwój osobisty. Warto jednak zaznaczyć, że to właśnie usługobiorca ponosi pełną odpowiedzialność za swoje decyzje i czyny oraz ich przyszłe efekty. To do niego należy wybór, czy zastosuje się do rad i sugestii.


Relacje to podstawa  

W pracy coacha niezbędne jest posiadanie odpowiednich predyspozycji, które pozwolą na budowanie szczerych, opartych na wzajemnym szacunku i zaufaniu, relacji.

Konieczne jest nastawienie na partnerstwo oraz wspólny wysiłek, który ma doprowadzić do realizacji wyznaczonego celu. Do cech “idealnego” coacha zaliczają się m.in.:

  • uczciwość,
  • zmysł obserwacji,
  • obiektywizm,
  • kreatywność,
  • pozytywne nastawienie,
  • empatia,
  • pewność siebie oraz wpływowość.

Najważniejsze predyspozycje w profesji coacha to kompetencje osobiste, wiedza i umiejętności, aby pomóc i nie zaszkodzić. W pierwszej linii podkreślę wiedzę i umiejętności. Obecnie na rynku szkoleniowym jest wiele kursów coachingu, w tym weekendowych czy korespondencyjnych, które kończą się nawet różnymi certyfikatami. Osoba po takim kursie nie powinna jednak przedstawiać się jako profesjonalny coach i funkcjonować w takiej roli. Coaching jest procesem dotykającym skomplikowanej materii i wymaga za każdym razem indywidualnego podejścia, wiedzy i przygotowania. Oczywiście wskazane jest też regularne korzystanie z superwizji coachingowej z doświadczonym coachem – superwizorem - dodaje Pan Sebastian.

Istnieją różne sposoby komunikowania się z klientem, które są uzgadniane między stronami przed rozpoczęciem współpracy. Osoba, decydująca się na korzystanie ze wsparcia coacha, ma do wyboru kontakt bezpośredni lub za pośrednictwem telefonu, mail’a bądź Skype’a.


Coaching a wykształcenie

Choć najważniejsze w tej profesji są naturalne predyspozycje i cechy, warto podkreślić także ogromne znaczenie odpowiedniego wykształcenia. Wybór ścieżek kariery związanych z coachingiem jest szeroki, a ciągły rozwój rynku przyczynia się do rosnącej liczby opcjonalnych specjalizacji, takich, jak: coach sportu, biznesu, relacji, czy zdrowia. Istnieje także wiele możliwości uczestnictwa w rozmaitych szkoleniach i kursach, które pozwalają na uzyskanie dyplomów i certyfikatów, potwierdzających nasze kwalifikacje.

Wiele uczelni wyższych oferuje również kierunki studiów związane z coachingiem. Osoby zainteresowane tą ścieżką kariery mogą kształcić się m.in. w zakresie Trenera Biznesu, Coachingu rozwojowego, Psychologii czy Zarządzania zasobami ludzkimi.


Wyróżnij się na rynku

Sami coachowie, jak wspomniano wyżej, zachęcają do ciągłego samodoskonalenia. W celu uniknięcia zarzutów hipokryzji, przedstawiciele tej profesji powinni dbać o rozwój swoich kompetencji i umiejętności. Świetną propozycją sposobu poszerzenia wiedzy oraz zwiększenia posiadanych kwalifikacji jest pakiet narzędzi Teka Coacha. W zestawie można znaleźć m.in: gry symulacyjne, dotyczące procesu nagradzania pracowników oraz test, badający skuteczność przywództwa.  

Warto podkreślić, że predyspozycji, charakterystycznych dla specjalisty z dziedziny coachingu wymaga się dziś także od osób obejmujących stanowiska menadżerskie, czy leaderów. Narzędzia dostępne w oferowanym pakiecie mogą służyć więc nie tylko coachom.


Sebastian Szenrok
, manager, filolog, trener, dyplomowany coach – 1,5 roczne studia podyplomowe na Uniwersytecie SWPS. Posiada wieloletnie doświadczenie biznesowe na stanowiskach managerskich i executive w polskich i międzynarodowych organizacjach. Jako coach zajmuje się głównie tematyką związaną z rozwojem kompetencji, poszukiwaniem efektywności i skuteczności, wprowadzaniem zmian, wypaleniem zawodowym. Związany z centrum psychologiczno-coachingowym inspeerio. Prowadzi spotkania indywidualne i grupowe.



KONTAKT / AUTOR
Marta Bober
PR Manager
HR Tools
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.